NetEnt's intäktsutsikterna för årets sista kvartal är fortfarande mycket positiva eftersom varumärket erkänner det bästa kvartalet från Röd tiger och ett första steg i USA som viktiga drivkrafter för Q3-prestanda. De säger också att comebacken av sportspel och den allmänna lindringen av blockeringar på viktiga marknader hade lett till en normalisering av intäktsökningen till nivåer som var normala före Covid-19.
Gonzo's Quest Megaways blev definitivt det bästa spelet som någonsin släpptes för NetEnt Group när det gäller brutto spelintäkter, US GGR ökade 313% för att stå för över 10% av den totala gruppen GGR och fortsatte utvecklingen inom live casino fick sina bilder att stiga till 109% jämfört med året innan.
VD för NetEnt, Therese Hillman, uppgav att under kvartalet fortsatte varumärket att investera i sina strategiska tillväxtområden i USA, Red Tiger och i live casino, samtidigt som kostnaderna och intäktssynergierna från integrationen mellan NetEnt och Red Tiger ökade.
Intäkterna för kvartalet ökade 17,6% från 521 Mkr (2019: 443 Mkr). EBITDA tillväxten var 58,16% från 196 Mkr till 310 Mkr, då resultatet för denna period uppgick till 167,1 Mkr.
Hillman kommenterade återigen att på proformabasis, samtidigt som han inkluderade Red Tiger i föregående års siffror, ökade gruppens totala intäkter med 9% jämfört med samma period året innan. (lättnad av låsning) på viktiga marknader resulterade i en tillväxt till nivåer som var normala före Covid-19. Detta är naturligtvis en stor fördel för NetEnt.
Deras fokus på kostnader började ha en positiv effekt på deras lönsamhet under kvartalet. Underliggande resultat före räntor, skatt, avskrivningar och avskrivningar (vilket är EBITDA) uppgick till 313 Mkr (var det 221 Mkr 2019).
När det gäller det kommande kvartalet föreslår NetEnt att flera åtgärder som vidtas kommer att skörda vinster under det sista kvartalet i år, inklusive fortsatt amerikansk fart i West Virginia, Pennsylvania och Michigan. Dessutom finns det en koppling till Veikkaus och en utvidgning av varumärkets live-studio på Malta.
Hillman uppgav att intäktsutsikterna för fjärde kvartalet fortfarande ser positiva ut eftersom de stöds av listan över åtgärder som nämnts tidigare. De har också nya idéer, särskilt att lägga till Megaways till några av deras klassiska titlar som Twin Spin, Kulta Jaska och Divine Fortune.
Eftersom de har en ny lägre kostnadsbas, får deras produktpipeline och deras hävstångseffekt dem att förvänta sig en fortsatt sund och produktiv tillväxt i intäkter och kassaflöde under resten av året och även 2021. Det är naturligtvis uppenbart att NetEnt har inga problem med att göra partnerskap med andra märken. De är en av ledarna när det gäller spelproducenter.
NetEnt är ett av de mest kända varumärkena i denna bransch och det finns flera anledningar till varför. De har arbetat i den här branschen länge och många har förlitat sig på sina spel och programvara, som är helt högkvalitativa. Det här varumärket vet säkert vad de gör. Många väljer NetEnt på grund av sina spel, som har en fantastisk kvalitet.