Finlands Rikspolisstyrelse övervakar noggrant reklam för hasardspel


När världsmästerskapet i rally (WRC) och dess sidoevenemang börjar i Finland, har Rikspolisstyrelsen strikt övervakat spelmarknaden. Styrelsen anser att vissa leverantörer av speltjänster utanför Finlands system kan försöka använda evenemanget i marknadsföringssyfte.
Rikspolisstyrelsen har redan underrättat evenemangsarrangörer om tillsynsinsatsen och bett dem att skicka ut lämplig information till team, förare och sidoevenemangsarrangörer. Polisen har sagt att de kommer att hålla utkik efter eventuell hasardspelsreklam under evenemanget.
Finland är ett av få europeiska länder att öppna sina dörrar för reglerade live casinosajter och sportböcker. Som det ser ut är hasardspel en statligt kontrollerad angelägenhet, där Veikkaus Oy har den enda licensen att erbjuda och marknadsföra speltjänster. Huvudmålet med detta system är att undvika spelrelaterade övergrepp och kriminella aktiviteter.
Det kommer dock snart att ändras efter att regeringen i juni meddelade att den skulle kunna avsluta monopolet till 2026. Den nya licensmodellen kommer att omfatta sportspel och kasinospel.
Enligt Johanna Syväterä, senior rådgivare Rikspolisstyrelsen, får allt reklammaterial för spel, inklusive logotyper, som bryter mot den finska lotterilagen inte vara synligt för allmänheten under evenemanget.
Tillade hon:
"Försök att marknadsföra varumärken från internationella spelleverantörer och deras spel kan dyka upp under evenemanget, i form av logotyper tryckta på marknadsföringsmaterial. Dessutom kan marknadsföring dyka upp längs rallyvägen, på konkurrenters kläder och fansprodukter, på video skärmar och ljuspaneler, i bakgrundsskärmarna för intervjuer och broschyrer, klistermärken och andra giveaways."
Syväterä uppgav att sponsring är särskilt tilltalande för de flesta leverantörer av speltjänster eftersom de flesta annonser riktar sig till en definierad målgrupp vars intresse för spel kan vara över genomsnittet.
Den som befinns skyldig till brott mot lagen om slutlotteri döms till böter från styrelsen. Den administrativa påföljden för ett företag är €10 000 till €5 000 000, medan en individ kan betala €500 till €40 000.
"Det primära syftet med förstärkt tillsyn är att förhindra olaglig marknadsföring effektivt i förväg. Vi hoppas att det räcker med att informera evenemangsdeltagarna i förväg som en förebyggande åtgärd så att ingen olaglig marknadsföring sker vid evenemanget. Om det av någon anledning inte är så i ärendet är vi beredda att agera snabbt på detta", kommenterade Syväterä.
Relaterade nyheter
