Nyheter

July 7, 2023

Sverige noterar en minskning med 15 % av annonsutgifterna för hasardspel 2022

Viktor Johansson
WriterViktor JohanssonWriter
ResearcherRajesh NairResearcher

Frågan om offentlig hasardspelsreklam är för närvarande ett kontroversiellt ämne över hela världen. Med regeringar som vill ta itu med hasardspelande har dessa marknadsföringstaktik fått skarp kritik på sistone. Men speloperatörer och offentliga medier har hävdat att ett förbud mot hasardspelsannonser kan minska finansieringen av viktiga tjänster som sport och hälsovård.

Sverige noterar en minskning med 15 % av annonsutgifterna för hasardspel 2022

I Sverige hade spelbranschen tur att undvika ett dagtidsförbud 2022. Detta beslut har visat sig direkt efter Spelmyndigheten (Spelinspektionen) sade att landet registrerade den lägsta hasardspelsreklamen sedan 2018.

Enligt myndigheten investerade reglerade speloperatörer i Sverige 3,4 miljarder kronor (280 miljoner euro) i reklamverksamhet 2022. Detta motsvarar bruttoannonsutgifterna på traditionella mediekanaler som TV och radio.

Det är värt att notera att annonsutgifterna för 2022 är mindre än hälften av de 7,3 miljarder SEK (620 miljoner euro) som rapporterades 2018 när Sverige återlanserade sin spelmarknad. Detta var efter att landet började utfärda nya licenser enligt 2018 års spellag.

Under 2018/2019 kom spelsektorn under skarp granskning, med anklagelser om omfattande av lokala medier. Ardalan Shekarabi, en tidigare minister för social trygghet, ombads sedan av regeringen att övervaka utformningen av spelmarknadspolitiken innan han rekommenderade en reklamgranskning som en del av "Gaming Market Enquiry".

Den senaste statistiken från Spelinspektionen visar att sedan 2018 har utgifterna för spelreklam på konventionella medier som TV, radio och tryckta tjänster minskat årligen. Inledningsvis kritiserades hasardspelsannonser från sportvadslagning och kasinooperatörer av organisationer och politiker och kallade dem de mest riskfyllda spelprodukterna.

Den senaste rapporten avslöjar en rättvis fördelning av utgifter för hasardspelsannonser över alla sektorer. Nedan är hur allmänheten konsumerade hasardspelsannonserna:

  • Reglerade livecasinon online - 30 %
  • Lotterioperatörer - 26
  • Sportspel - 28 %
  • Sportböcker utan hästkapplöpning -28 %
  • Hästkapplöpning - 12 %
  • Bingo - 4 %
  • Mjuka spel - 4 %

Men Sverige är inte ensamt om att få ner spelannonserna. I Australien föreslog en parlamentarisk utredningsrapport ett stegvis förbud på mindre än 3 år. Samma scenario pågår i Storbritannien, där Chelsea, en toppklass i Premier League, drar sig ur ett sponsringsavtal med ett lokalt reglerat spelbolag.

About the author
Viktor Johansson
Viktor Johansson
About

Viktor Johansson, en dynamisk 25-årig svensk, kombinerar skickligt sin fascination för onlinecasinon med sin expertis inom svensk lokalisering, och skapar underhållande casinoguider skräddarsydda för den svenska marknaden.

Send email
More posts by Viktor Johansson

Senaste nytt

Vilka nya typer av bonusar bör vi förvänta oss på live onlinekasinon 2024
2024-01-10

Vilka nya typer av bonusar bör vi förvänta oss på live onlinekasinon 2024

Nyheter